http://www.saman-anbar.com/Article01.php

http://www.saman-anbar.com/pdf/Article01.pdf

جهت افزایش فروش و جلب نظر مشتری موارد زیر توصیه می شود:

 1- محل قفسهها و نوع چیدمان فروشگاه :

نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد که مردم به تمیزی ، نظم و ترتیب و در دسترس بودن کالا های مورد نظر خود در یک فروشگاه ، علاقه و توجه خاص دارد . به همبن دلیل میزان فروش کالا های در معرض دید نسبت به اجناس که در دید مشتری قرار ندارند 3 برابر و بیشتر است . همچنین کالاهای که در ردیف پائین قفسه ها قرار دارند بیش از 
کالاهای ردیف های بالایی خریداری می شود . باید یادآوری کرد که مهم ترین نکته در 
چیدن اجناس یک فروشگاه ، قرار دادن اجناس مکمل در کنار هم می باشد .به عنوان نمونه 
انواع لبینیات ، قهوه، چای ، نان ، شیرینی جات و سایر ملزومات صبحانه را می توان در 
محیطی نزدیک به هم قرار داد تا مشتری با خرید یکی از آنها نسبت به خرید جنس مکمل آن 
نیز احساس نیاز نماید .

 2- امکان لمس و دیدن اجناس :

باید اجناس یک فروشگاه را به گونه ای چید تا مشتریان بتوانند کالاهای مورد نظر خود را از نزدیک لمس و مشاهده 
نمایند . اعطای چنین حقی به مشتری باعث افزایش فروش می شود ، زیرا مردم میل دارند 
پیش از خرید یک کالا آن را لمس کرده و مورد مشاهده قرار قرار دهند . چه بسا افرادی 
که به دلیل نبودن امکان لمس یک کالا از خرید آن منصرف می شوند .

 3 - ارائه چرخ یا سبد خرید به مشتری :‌

بیشتر مردم دوست دارند در هنگام خرید متحمل رنج نشوند و اجناس مورد نظر خود به راحتی تا پای صندوق حمل نمایند . خستگی ناشی از حمل دستی اجناس در داخل یک فروشکاه باعث می شود تا خریدار از خرید کالای بیشتر منصرف شود اما در صورت وجود چرخ دستی و احساس راحتی ، تعداد و مقدار بیشتری از یک کالا انتخاب و کالاهای بیشتری خریداری می شود .

4- درج صحیح و القاء روانی قیمت :‌

بسیاری از مردم میل دارند کالاهای مورد نظر خود را به قیمت پائین تر خریداری نمایند ،‌به همین دلیل میتوان بر روی بر چسب قیمت کالاهای یک فروشگاه بزرگ موارد خاص را مشاهده کرد . به عنوان نمونه با درج قیمت 999 تومان بر روی یک کالا ، مشتری تصور می کند که آن کالا را با تخفیف دریافت کرده است در حالی که در واقع هزار تومان برای آن پرداخت کرده 
است . اگر چه این روش یکی از قدیمی ترین راههای افزایش فروش کالا به حساب می آید ، لیکن هنوز کاربرد فراوانی دارد و تأثیر آن بر کسی پوشیده نیست .

5- رنگ بسته بندی کالا :

بر اساس تحقیق یک روانشناس آمریکایی د ردهه 60 و 70 قرن بیستم ، انتخاب 
رنگ می تواند خریداران یک کالا را به شدت ، تحت تأثیر قرار دهد . ولی با بسته بندی 
یک نوع مشخص از قهوه در 4 ظرف به رنگ های زرد ،‌قهوه ای ، آبی و صورتی به این نتیجه 
رسید که ظرف زرد مورد استقبال    تعداد بسیار اندکی از مشتریان قرار گرفت ، در حالی 
که بسته های قهوه ای رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رقبتی به خرید بسته های آبی رنگ 
نشان ندادند . این در حالی بود که بسته های صورتی رنگ نیز تا حد بسیاری زیادی مورد 
استقبال قرار گرفت . مردم بر این باوند که انواع شیرینی ، نان ،‌شکلات و قهوه در 
بسته های صورتی رنگ رایحه دل انگیزتری دارد و می توان د رکمال اختیار و با میل خود 
پول بیشتری بابت این کالا پرداخت کرد . هم چنین بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی 
در بسته های صورتی رنگ باعث می شود تا این محصولات  نیز با استقبال و افزایش فروش 
مواجه شوند .

6- ایجاد فضای معطر و دل انگیز :

مطالعه گروهی از روانشناسان نشان میدهد در صورتی که فضای خرید عطرآگین و معطر باشد مشتری رغبت بیشتری به خرید پیدا میکند . از این رو بو های ملایمی مانند بوی وانیل یا هر نوع رایحه ملایم بیشترین اثر دارد و باعث می شود مشتری برای مدت زمان بیشتری به جستجو در فروشگاه بپردازد و درنهایت کالای بیشتری را انتخاب و خریداری نماید . به همین دلیل است که در فروشگاه های بزرگ و مجهز غرفه مربوط به خوراکی ها ، ترشی ، نان و مواد غذایی معطر در محل مناسبی قرار داده می شود تا با استفاده از تحریک حس بویایی افراد تعداد بیشتری از این اجناس به فروش برسد .

7- پخش موسیقی در محیط فروشگاه :

بیشتر فروشگاه ههای بزرگ با پخش موسیقی ملایم باعث می شوند مشتریان و مراجعان مبلغ بیشتری صرف خرید نمایند . طبق تحقیقات به عمل آمده موسیقی می تواند باعث تحریک مشتریان به انجام  خریدهای بیشتر شود . بر این اساس موسیقی آرام ورمانتیک (شاعرانه) بیشترین تأثیر را بر مشتری دارد و به صورت روانی باعث تحریک حس خرید می شود .

 هدف از طراحی چیدمان :

چیدمان تسهیلی در امر تنظیم کردن ماشین ها ، بخشها ،‌ایستگاههای کاری ، محوطه های انبار، راهروها و محوطه های عمومی در یک مکان موجود یا پیشنهاد شده می باشدچیدمان لزوم و نیاز  گسترده ای برای کیفیت ، بهره وری و قابلیت رقابت یک شرکت دارد. تصمیمات مربوط به چیدمان به طور قابل ملاحظه ای بر میزان کار آمدی گارگران و کارکنان در انجام کارهایشان ، سرعت تولید کالا ، سختی ماشینی کردن یک سیستم و جوابگو  بودن یک سیستم در تغییر محصول یا طرح و ارائه خدمات ، ترکیب محصول و حجم تقاضا تأثیر می گذارد . هدف اصلی چیدمان این است که جریان روان و هموار کار ، مواد ،افراد 
و اطلاعات در بین سیستم را فراهم کند .

هم چنین چیدمان بر امور زیر تأثیر گذار است :

 
1- کنترل هزینه ها و حداقل کردن اداره و نگهداری مواد

2-  استفاده کار آمد از فضای فیزیکی کار

3-  بهره گیری کار آمد از جریان کار

4-  حذف گلوگاههای کاری

5-  تسهیل ارتباط و تعامل بین کارگزاران ، بین کارگرها و ناظران آنها یا بین فروشندگان و مشتریان

6- کاهش زمان چرخه تولید یا زمان سرویس دهی به مشتری

7- حذف و کاهش حرکت های زائد یا اضافی

8- سهولت بخشیدن به ورود ، خروج و جایگزینی مواد ، تولیدات و یا افراد

9- ارتباط و پیوند مقیاس ها یا ایمنی و امنیت

10- ترفیع و ارتقاء کیفیت محصول یا خدمات

11- فراهم کردن و ارائه کنترل های بعدی و مناسب از عملیات یا فعالیتهای مؤ‌سسه

  تجریه و تحلیل عناصر فروشگاه و چیدمان فروشگاه

1- معماری فروشگاه

2 - رنگ آمیزی (رنگ پردازی) و روانشناسی رنگها :

3-  نور پردازی فروشگاه

ماخذ : http://sdarvishi20.persianblog.ir/post/34