اصول اولیه‌ی طراحی سوپرماركت

برای شروع كار، بر اساس فضایی كه در اختیار دارید، طرح اولیه‌ی سوپرماركتِ مورد نظرتان را ترسیم كنید و مرحله به مرحله، اصولی را كه درباره‌شان صحبت خواهیم كرد در طرح خود لحاظ كنید. 


محل قرارگیری كالاهای روزانه 
كالاهایی مانند نان، شیر، گوشت، پنیر نیاز هر روزه‌ی مشتریان هستند كه به‌اصطلاح در ”عمق فروشگاه“ قرار داده می‌شوند، و به عبارتی در قسمت‌های انتهاییِ فضای فروشگاه. به این معنا كه مشتریان برای دسترسی به این مایحتاج اولیه چاره‌ای ندارند جز این‌كه از میان راهروها عبور كنند، و این یعنی عبور از میان بسیاری از كالاهای وسوسه‌انگیزِ دیگر، مثل كالاهای فصلی، خوراكی‌های خوشمزه و كالاهایی با فروش ویژه، تا بالاخره بهقفسه‌ها ی فروشگاهی كالاهای مورد نیازشان برسند. در غیر این صورت، كالاهایی كه فروش چندانی ندارند، در معرض دید مشتری قرار نخواهند گرفت و فروش‌شان بسیار كاهش خواهد یافت. اما با این شیوه، احتمال رؤیت شدن و فروش رفتنِ این كالاها نیز همگام با كالاهای اساسی افزایش خواهد یافت.    

گرایش به نگاه به سمتِ راست
75 درصد از مشتریانی كه واردِ سوپرماركت یا هایپرماركت می‌شوند، به سمتِ راست نگاه می‌كنند. به همین دلیل بهتر است كه كالاهای جذاب‌تر و فروش ویژه‌ها را در قفسه فروشگاهی سمت راست فروشگاه قرار دهید. بنابراین برای عرضه‌ی كالاهای خاص، قفسه‌ فروشگاهی سمتِ راست در بدو ورود به فروشگاه را پیشنهاد می‌كنیم و همچنین قفسه‌هایی كه در نقطه‌ای واقع هستند كه راهروها عریض‌تر می‌شوند و دستِ مشتری برای مانوور دادن بازتر است. 

موقعیت قفسه‌ فروشگاهی 
روی محل و موقعیت كالاها درقفسه‌های سوپرماركت مطالعات بسیاری انجام گرفته است. ما همان‌طوری كه كتاب می‌خوانیم، قفسه‌های فروشگاه ی را هم می‌خوانیم. بنابراین وقتی از سمت راست قفسه‌ فروشگاهی (مثل كتاب) شروع به خواندنِ كالاها می‌كنیم، نگاهِ ما در آخرین نقطه، یعنی سمتِ چپِ قفسه فروشگاهی، توقف و درنگِ طولانی‌تری دارد. بنابراین توصیه می‌كنیم كه كالاهای گران‌قیمت‌تر را در سمتِ چپِ قفسه فروشگاهی قرار دهید. اغلب كالاهای ارزان‌تری كه در قفسه‌های فروشگاهی پایینی قرار داده شده‌اند به چشم نمی‌آیند و به آسانی قابل رؤیت نیستند، چون در اغلب سوپرماركت‌ها، قفسه‌های فروشگاهی بالاتری كه هم‌ارتفاع با چشم‌های مشتریان هستند، به كالاهای گران‌قیمت اختصاص یافته‌اند.   تولیدكنندگان و واردكنندگانی كه كالاهای خود را در فروشگاه‌های خرده‌فروشی عرضه می‌كنند، مبالغ قابل‌توجهی را به سوپرماركت‌ها و هایپرماركت‌ها می‌پردازند تا پرسنل فروشگاه‌ها كالاهایشان را هم‌سطح و هم‌ارتفاع با چشم مشتریان بزرگسال قرار دهند. دلیلِ پرداختِ این هزینه بالا این است كه تولیدكنندگان و واردكنندگان به‌خوبی می‌دانند كه كالاهایی كه هم‌ارتفاع با چشم در قفسه‌ها چیده می‌شوند، شانس بیشتری برای دیده شدن و خریداری شدن دارند. چون مشتری برای دیدن و بررسیِ كالاهایی كه در سایر قفسه‌ های فروشگاهی واقع شده‌اند، باید بایستد و بالا و پایین را نگاه كند و اغلب مشتریان چنین زحمتی را به خودشان نمی‌دهند! به همین دلیل است كه كالایی كه در قفسه‌ فروشگاهی همسطح با چشم خود می‌بینید، گران‌تر از سایر كالاها هستند. 

محل روزنامه‌ها و مجلات

در نزدیكیِ ورودیِ فروشگاه، فضایی وجود دارد كه به‌اصطلاح ”سرعت‌گیر“ نامیده می‌شود و در آن مجله و روزنامه به فروش می‌رسد. این منطقه از فروشگاه، ترغیب‌تان می‌كند تا قبل از شروعِ فرآیند خریدِ اصلی‌تان، بایستید و نگاهی به قفسه‌ فروشگاهی این قسمت بیندازید و خریدهای خارج‌ازلیستِ‌خرید انجام دهید. در نقاطِ ”سرعت‌گیر“ فروشگاه می‌توان كالاهای فرهنگی مانند فیلم و سی‌دی موسیقی و كتاب نیز فروخت. 

راهروهای مناسبتی

سوپرماركت می‌تواند راهروها و قفسه‌ فروشگاهی را به مناسبت‌های خاص اختصاص دهد. این مناسبت‌ها می‌تواند روز پدر، روز مادر، سال نو، اعیاد خاص و هر مورد دیگری را شامل شود. تمام علائم اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی بایستی از قبل بر اساس مناسبت در محل نصب شده باشند تا در رابطه با فروش فصلی، فروش ویژه و مناسبتی به مشتریان اطلاع‌رسانی كنند. 

مواد شوینده و بهداشتی
مواد شوینده، بهداشتی و پاك‌كننده‌ها، كالاهای بسیار مهمی در سبد خرید مشتریان هستند، اما باید همیشه در كنار ابزارآلات، دستمال توالت یا سایر كالاهای غیرِ غذایی قرار بگیرند، زیرا مواد معطر و خوشبوكننده‌های مصنوعی كه در فرآیند تولید به این محصولات افزوده می‌شود می‌تواند به‌راحتی طعم و عطر مواد غذایی را تغییر دهد و آنها را آلوده كند.

  مواد غذایی منجمد
مواد غذایی منجمد نیز باید در قسمت انتهایی فروشگاه قرار بگیرند تا آخرین كالایی باشند كه مشتری برای خرید برمی‌دارد و در سبد یا چرخ خرید فروشگاهی خود قرار می‌دهد. چون اگر مشتری همان ابتدای كار، این مواد غذایی را بردارد، احتمال دارد كه تا اتمامِ فرآیند خرید، یخ آنها باز شود و در معرض فساد قرار گیرد و محیط فروشگاه را نیز خیس و آلوده كند. 

میوه‌ها و سبزیجات 
عرضه‌ی میوه‌ها و سبزیجات تازه در اوایلِ بخش مواد غذایی، به‌خاطر آسایش مشتریان نیست! چنان‌كه اگر میوه و سبزی، در كفِ سبد یا چرخ خرید فروشگاهی قرار گیرد، كالاهای خریداری شده‌ی بعدی كه روی آنها قرار می‌گیرند، آنها را له و پلاسیده می‌كنند. دلیل اصلی قرار دادن میوه و سبزیجات تازه در ابتدای فرآیند خرید مشتریان، حس سلامتی، تازگی و كیفیت را به آنها القاء می‌كند و این حس مثبت اولیه، تا انتهای مسیرِ خرید، با مشتری همراه خواهد بود و روی كیفیت و كمیتِ خریدشان تأثیر می‌گذارد.

صندوق پرداخت

می‌دانید كه مشتری‌ای كه خسته از سفر طولانی در فضای فروشگاه، در نهایت به صندوق می‌رسد، حوصله و علاقه‌ای به ایستادن در صف ندارد. این مهارت شماست كه با قرار دادن كالاهایی كه حس كنجكاوی و علاقمندیِ مشتری را برمی‌انگیزند، به مشتری‌ای كه از دور به سمتِ صندوق حركت می‌كند این پیام را برسانید كه هنوز كالاهای جالب‌تری وجود دارند كه می‌تواند تا رسیدنِ نوبت‌اش، آنها را بررسی و خریداری كند.

مواردی مانند بروشورهای تبلیغاتی، تورهای تخفیف‌دار، بروشورهای تفریحی و گردشگری تخفیف‌دار، بروشورهای مدیریتِ اقتصاد خانواده، كارت تلفن‌ها یا رمزعبورهای اشانتیون (رایگان) بر روی كالاهای خاص، همگی در صندوق‌های فروشگاه قابل فروش هستند. چون این موارد را نمی‌توان به مشتریانی كه در حال راه رفتن در فضای فروشگاه هستند فروخت، اما مشتریِ خسته‌ای كه در صف صندوق ایستاده، فرصت و اشتیاق كافی برای بررسی این كالاهای ویژه را خواهند داشت.

ریتیل ایران

منبع :   www.cres.vn